Opstart van het leerlingenparlement 3de graad.


Vrijdag kwamen we voor het eerst samen met L5 en L6 voor het leerlingenparlement.
Eerst en vooral bespraken we nu wat het leerlingenparlement inhoudt en vergeleken we dit ook met het echte parlement.
We proberen zoveel mogelijk dezelfde principes te hanteren, vb. bespreken van ideeën, discussiëren over de aangebrachte ideeën, debat voeren, ...
Daarna mochten de leerlingen zelf groepjes maken van 5 à 6 personen, kregen ze een groot blad waarop ze een woordspin mochten maken rond wat zij graag anders zouden willen in school of hoe zij iets zouden aanpakken qua activiteiten.
Na een 10-tal minuten kwamen we met alle groepen terug samen in het parlement. Hier kregen ze nog eventjes tijd om zelf te beslissen wie wat ging voorleggen in het parlement.
Iedereen van de groep moest iets zeggen, dus het mochten niet steeds dezelfde personen zijn.
Nadat iedereen aan bod kwam, hadden we toch wel een 2 tal bladzijden vol met ideeën rond nieuwe activiteiten, activiteiten die ze super vinden en nog meer willen doen, bepaalde voorstellen rond vernieuwen aan materiaal, ...
Al kunnen we nu al zeggen dat de ene leerling heel wat realistischer is dan de andere. We bespraken alle ideeën die zij haalbaar vinden en welke niet.
Ze moesten ook telkens uitleggen hoe zij dit dan zouden realiseren, want het is de bedoeling dat de leerlingen van het parlement hiervoor de mouwen uit de handen steken!
Op de volgende vergadering van het leerlingenparlement maken we dan de werkgroepen (politieke partijen).
Eenmaal gekozen zijn ze ook verplicht om voor 1 trimester in deze werkgroep te blijven. Daarna mogen ze overstappen naar een andere partij.

Juf Jolien en meester Bjorn

Klik op het toestel om de foto's te bekijken